Serbian English French German Italian Russian Spanish

Proizvođači metalne opreme za arhive

Историјски архив Београда домаћин је атрактиване изложбе Архитектура Модерне на јавним објектима у Београду, период 1918-1941. архитекте др. Вање Панића, асистента на Департману за архитектуру Архитектонског факултета у Београду. Изложбу је отворио архитекта Спасоје Крунић.

У Галерији Историјског архива на једном месту можемо да погледамо дела чувених архитеката Драгише Брашована, Мише Манојловића, Исака Азриела, Стевана Тоболара, Јана Дубовиа, Бранислава Којића, Богдана Несторовића, Хуга Ерлиха, Гојка Тодића, Александра Дерока рађених по начелима Модерне.

Модерна у архитектури одликује се једноставним формама, изостанком украса и стварањем лепих облика самим конструкцијским елементима, и била је значајна архитектонска и културна појава у Београду и ширем југословенском простору у периоду од 1918-1941. године.

Изложба обухватаанализу 48 најзначајнијих јавних објеката изграђених у овом периоду. Систематизацијом и критичком анализом објеката, поред општих података о локацији, времену градње, архитектама и извођачима, фотографијама некад и сад, представљено је и у којој мери је Модерна била заступљена у Београду и архитектури тога доба, који су модели из европског искуства преузимани у организацији, конструкцији и материјализацији објеката.

Међу објектима препознајемо: Палатe београдксе берзе, Призад, Хипотекарне банке Трговачког фонда, мостове краља Александра и краља Петра II, зграде Пензионог фонда,новинске куће Време, Првог дунавског багерско-паробродарског друштва, Правног факултета, Дома железничара и бродара, Прве мушке и женске реалне гимназије, старе електране Снага и Светлост, астрономске опсерваторије, хотеле ПрагАсторија и Мажестик, Универзитетску дечију клинику, робну кућу Та-та и др.

Како је рекла Др Љиљана Благојевић, на отварању Оригиналним приступом и примењеним техникама репрезентације које су својствене и специфичне за дисциплину архитектуре и архитектонске пројектовања, изложбени панои указују на значај и посебност сваког архитектонског објекта по себи, али и на њихов укупни утицај на шире процесе модернизације и урбанизације Београда. Вредност изложене документације и грађе на овој изложби, по речима архитекте Спасоја Крунића на отварању, превазилази обим докторског рада и заслужује да се преточи у једну монографију са темом београдске Модерне.

Изложба је настала на основу истраживања др Вање Панића, током рада на докторској дисертацији под називом Начела Модерне у архитектури јавних објеката у Београду период 1918 -1941. која је одбрањена на Архитектонском Факултету 2013. године. Панић је и аутор две монографије под насловом Милан Злоковић - Афирмација модернизма, 2011 и Култура и град (монографије радова студената масетр студија), са проф. Зораном Лаловићем, 2008. Излагао је на више тематских изложби у земљи и иностранству од којих издвајамо: Бијенале Архитектуре у Прагу 2007 и 2011; Салони архитектуре у Београду и Новом Саду; Изложбе Катедре за пројектовање Архитектонског факултета у Београду, тако да ћемо се са овим младим архитектом сигурно сретати још у будућности.

ISSN (Online) 2683-3565

© 2020 Arhivistika. Sva prava zadržana.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU General Public License.